Upphandlingskalender
Till grund för upphandlingskalendern är de medlemsmöten och -dialoger, som vi har löpande under året och där vi tar reda på medlemmarnas behov och önskemål. Vi genomför också en omvärldsanalys för att se vad som är på gång inom branschen och vad som kan bli aktuellt att handla upp framöver.
Som medlem hos Sinfra är du alltid välkommen att kontakta oss och diskutera dina tankar och idéer kring framtida upphandlingar.
Område:
Status:
DIS: SCADA, DCS och NIS med tillhörande komponenter, system och tjänster
Mail: karl.norden@sinfra.se
Ett Dynamiskt inköpssystem (DIS) inom områdena SCADA, DCS, NIS, Systemintegratör, Kommunikation samt Hårdvara. Ett DIS innebär att leverantörer löpande kan kvalificera sig till systemet och specifika upphandlingar skickas sedan ut till de kvalificerade leverantörerna. DISet är öppet för ansökningar till och med 2032-08-31.
Ansökan skickas in via https://opic.com/id/afkptgwqtp
DIS: Solceller och Energilager
Mail: karl.norden@sinfra.se
Ett Dynamiskt inköpssystem (DIS) inom områdena Solceller (totalentreprenad, konsulttjänster samt produkter) och energilager (totalentreprenad, konsulttjänster och balanstjänster). Inom DISet kan våra medlemmar göra separata upphandlingar för mindre/medelstora solcellsanläggningar upp till solcellsparker. Det är även möjligt att upphandla energilager och balanstjänster. DISet är öppet för ansökningar till och med 2032-11-30.
Ansökan skickas in via https://opic.com/id/afptqyfsac
Biobränslepannor
Mail: nabaz.dalshad@sinfra.se
Upphandlingen avser pannor för fjärrvärmeproduktion. Bränslealternativen är bioolja, fastbränsle gas.
Skyltar och dekaler
Mail: olivia.dag@sinfra.se
NY UPPHANDLING. Upphandlingen kommer att omfatta skyltar och dekaler och genomföras i enlighet med LOU.
Försäkringsförmedlartjänster
Mail: jessica.lindqvist@sinfra.se
En förnyelse av ramavtalet försäkringsförmedlartjänster.
Elektrikertjänster
Mail: karl.norden@sinfra.se
Ny upphandling av elektrikertjänster som omfattar arbeten under 1000V
Verktyg, industriförnödenheter och utrustning
Mail: jessica.lindqvist@sinfra.se
En förnyelse av ramavtalet Verktyg, förbrukningsartiklar, arbetskläder och skyddsutrustning, hydraulik, lyft och last.
Stål-, koppar-, rostfria rör och böjar
Mail: nabaz.dalshad@sinfra.se
Förnyelseupphandling som avser huvudsakligen leverans av stål-, koppar-, rostfria rör och böjar samt tillhörande produkter och tjänster för användning till fjärrvärme- och fjärrkyla samt VA-verksamhet.
IT- tjänster
Mail: jessica.lindqvist@sinfra.se
Preliminär upphandling inom IT tjänster
Energimätare för värme och kyla
Mail: nabaz.dalshad@sinfra.se
Förnyelseupphandling som omfattar leveranser av energimätare för värme och kyla samt tillhörande produkter system och tjänster.
Slamtömning och transport
Mail: olivia.dag@sinfra.se
NY UPPHANDLING. Upphandlingen kommer att omfatta omhändertagande av avfallsslam och genomföras i enlighet med LOU.
Förnybara bränslen
Mail: nabaz.dalshad@sinfra.se
Förnyelseupphandling som avser Förnybara bränslen både som drivmedel och eldningsolja samt tillhörande produkter och tjänster.
Komprimatorer
Mail: olivia.dag@sinfra.se
NY UPPHANDLING. Upphandlingen kommer att omfatta komprimatorer och genomföras i enlighet med LOU.
Områdessäkerhet
Mail: jessica.lindqvist@sinfra.se
Förnyelse av ramavtalet Områdessäkerhet.
Inkom gärna med input till den nya upphandlingen.
El-, Belysning- och Fibermaterial
Mail: karl.norden@sinfra.se
Förnyelseupphandling av El-, Belysning- och Fibermaterial.
Laboratoriemateriel och utrustning
Mail: daniel.palmebjork@sinfra.se
Ersätter det nuvarande ramavtalet ”Laboratoriemateriel med tillhörande produkter och tjänster”, som löper ut den 19 mars 2026. Kontakta ansvarig upphandlare för att lämna synpunkter och önskemål inför den kommande upphandlingen.
Högspänningsarbeten
Mail: karl.norden@sinfra.se
Preliminär upphandling av högspänningsarbeten
Legoblock
Mail: olivia.dag@sinfra.se
NY UPPHANDLING. Upphandlingen kommer att omfatta köp av legoblock och genomföras i enlighet med LOU.
Specialverktyg och maskiner för hantering av kabel och lina
Mail: karl.norden@sinfra.se
Förnyelseupphandling av Specialverktyg och maskiner för hantering av kabel och lina.
Schakt- och grävtjänster
Mail: jakob.tenerz@sinfra.se
Upphandlingen omfattar schakt- och grävtjänster. Upphandlingen kommer delas upp i kategorier som innefattar olika typer av tjänster och produkter.
Hyra av maskiner, verktyg och övrig utrustning.
Mail: jessica.lindqvist@sinfra.se
Förnyelse av ramavtalet Hyra av maskiner, verktyg och övrig utrustning.
Inkom gärna med input till den nya upphandlingen.
Pumpstationer
Mail: nathalie.suares@sinfra.se
Den nya upphandlingen kommer att ersätta det befintliga ramavtalet som löper ut den 31 maj 2026.
Vi välkomnar synpunkter och önskemål inför arbetet med den kommande upphandlingen. Kontakta gärna ansvarig upphandlare för att lämna feedback kring innehåll, krav eller omfattning.
I den nya upphandlingen planerar vi att även inkludera vattenkiosker, utöver nybyggnation och renovering av pumpstationer.
Vi tar gärna emot era synpunkter på vad som bör omfattas av ramavtalet för att det ska vara så relevant och användbart som möjligt för medlemmarna.
Utbildningstjänster
Mail: jessica.lindqvist@sinfra.se
Förnyelse av ramavtalet Utbildningstjänster.
Inkom gärna med input till den nya upphandlingen.
Solceller och Energilager
Mail: karl.norden@sinfra.se
Preliminär upphandling av solceller och energilager.
Ledningsunderhåll, ledningsförnyelse och brunnsrenovering
Mail: nathalie.suares@sinfra.se
Detta avtal kommer att ersätta det nuvarande ramavtalet ”Ledningsunderhåll, Ledningsförnyelse samt Brunnsrenovering”, som gäller till och med den 31 juli 2026. Vi värdesätter era synpunkter och önskemål inför den kommande upphandlingen – kontakta därför gärna ansvarig upphandlare. Förstudien planeras att starta i september/oktober-25.
Kemikalier för rökgas- och vattenrening
Mail: nathalie.suares@sinfra.se
Detta avtal ersätter det nuvarande ramavtalet som gäller till och med den 14 augusti 2026. Vi tar gärna emot era synpunkter, erfarenheter och önskemål inför den kommande upphandlingen – kontakta ansvarig upphandlare.
SCADA, DCS och NIS med tillhörande system, komponenter & tjänster
Mail: nathalie.suares@sinfra.se
Sinfra planerar att upphandla ramavtalet på nytt. Denna gång kommer upphandlingen att genomföras som ett vanligt ramavtal, inte som ett dynamiskt inköpssystem (DIS).
Vi välkomnar synpunkter och idéer från både medlemmar och leverantörer inför upphandlingen. Ditt inspel är värdefullt för att säkerställa att det nya ramavtalet blir relevant och användbart för hela försörjningssektorn.
Startdatumet är preliminärt.
För frågor, feedback eller förslag – kontakta ansvarig upphandlare.
Ledningsregister
Mail: nathalie.suares@sinfra.se
Omfattning är ännu ej fastställt.
Vi välkomnar synpunkter och idéer från både medlemmar inför upphandlingen. Ditt inspel är värdefullt för att säkerställa att det nya ramavtalet blir relevant och användbart för hela försörjningssektorn.
Startdatumet är preliminärt.
För frågor, feedback eller förslag – kontakta ansvarig upphandlare.
Upphandlingsprocessens steg
Förstudie
Omfattningen av det som ska handlas upp fastställs. Information om produkten/tjänsten samlas in från medlemmarna och genom en marknadsundersökning hittas potentiella leverantörer, utbud och prisbild.
Leverantörskvalificering
Annonsering sker via Mercell TendSign och TED (EU:s databas för offentliga upphandlingar). Potentiella anbudsgivare ges möjlighet till intresseanmälan och en kontroll av intressenter genomförs utifrån specifika krav.
Anbudslämning
Kvalificerade anbudsgivare får ta del av upphandlingsdokumenten med samtliga krav och villkor och ges möjlighet att lämna anbud.
Anbudsutvärdering
Upphandlarna genomför en utvärdering av inkomna anbud utifrån ställda krav och utvärderingskriterier.
Avtalsspärr
Tidsfrist på 10 dagar från att underrättelsen om tilldelningsbeslut har skickats ut. Under denna tid finns det möjlighet för anbudsgivarna att ansöka om överprövning.