Upphandlingskalender

Till grund för upphandlingskalendern är de medlemsmöten och -dialoger, som vi har löpande under året och där vi tar reda på medlemmarnas behov och önskemål. Vi genomför också en omvärldsanalys för att se vad som är på gång inom branschen och vad som kan bli aktuellt att handla upp framöver.

Som medlem hos Sinfra är du alltid välkommen att kontakta oss och diskutera dina tankar och idéer kring framtida upphandlingar.

Område:

Status:

DIS: SCADA, DCS och NIS med tillhörande komponenter, system och tjänster

Avtalsstart: September 2022
Status: DIS
Ansvarig upphandlare: Karl Nordén
Mail: karl.norden@sinfra.se

Ett Dynamiskt inköpssystem (DIS) inom områdena SCADA, DCS, NIS, Systemintegratör, Kommunikation samt Hårdvara. Ett DIS innebär att leverantörer löpande kan kvalificera sig till systemet och specifika upphandlingar skickas sedan ut till de kvalificerade leverantörerna. DISet är öppet för ansökningar till och med 2032-08-31.
Ansökan skickas in via https://opic.com/id/afkptgwqtp

DIS: Solceller och Energilager

Avtalsstart: December 2022
Status: DIS
Ansvarig upphandlare: Karl Nordén
Mail: karl.norden@sinfra.se

Ett Dynamiskt inköpssystem (DIS) inom områdena Solceller (totalentreprenad, konsulttjänster samt produkter) och energilager (totalentreprenad, konsulttjänster och balanstjänster). Inom DISet kan våra medlemmar göra separata upphandlingar för mindre/medelstora solcellsanläggningar upp till solcellsparker. Det är även möjligt att upphandla energilager och balanstjänster. DISet är öppet för ansökningar till och med 2032-11-30.
Ansökan skickas in via https://opic.com/id/afptqyfsac

Pumpar och tillbehör, samt servicetjänster

Avtalsstart: April 2025
Status: Avtalsteckning
Ansvarig upphandlare: Nathalie Suares
Mail: nathalie.suares@sinfra.se

FÖRNYELSEUPPHANDLING:

Upphandlingen är indelad i två kategorier:
Kategori 1 – Pumpar och pumptillbehör
Kategori 2 – Servicetjänster och övriga tjänster

Avfallskonsulter

Avtalsstart: April 2025
Status: Avtalsteckning
Ansvarig upphandlare: Olivia Dag
Mail: olivia.dag@sinfra.se

NY UPPHANDLING. Upphandlingen kommer att omfatta avfallskonsulter.

Ledningsvisning

Avtalsstart: Maj 2025
Status: Anbudslämning
Ansvarig upphandlare: Karl Nordén
Mail: karl.norden@sinfra.se

Förnyelse

Omhändertagande av flygaska inkl. transporter

Avtalsstart: Maj 2025
Status: Anbudslämning
Ansvarig upphandlare: Nabaz Dalshad
Mail: nabaz.dalshad@sinfra.se

Upphandlingen avser omhändertagande av framför allt flygaska från avfallsförbränning, inklusive transporter, d.v.s. aska klassat som farligt avfall. Tjänsten omfattar lossning, lastning, transport till behandlingsanläggning.

Biobränslepannor

Avtalsstart: Juni 2025
Status: Leverantörskvalificering
Ansvarig upphandlare: Nabaz Dalshad
Mail: nabaz.dalshad@sinfra.se

Upphandlingen avser pannor för fjärrvärmeproduktion. Bränslealternativen är bioolja, fastbränsle gas, el.

Bemanningstjänster

Avtalsstart: Juni 2025
Status: Anbudslämning
Ansvarig upphandlare: Jessica Lindqvist
Mail: jessica.lindqvist@sinfra.se

Förnyelseupphandling av Bemanningstjänster.

Flödesmätning och provtagningsutrustning

Avtalsstart: Juni 2025
Status: Förstudie
Ansvarig upphandlare: Nathalie Suares
Mail: nathalie.suares@sinfra.se

FÖRNYELSEUPPHANDLING: Ersätter nuvarande ramavtal för flödesmätare. Den nya upphandlingen kommer att omfatta flödesmätning och provtagningsutrustning. För råd kring kravställning, villkor och förslag på innehåll, vänligen kontakta ansvarig upphandlare.

 

Kalkprodukter

Avtalsstart: Juni 2025
Status: Kommande
Ansvarig upphandlare: Nathalie Suares
Mail: nathalie.suares@sinfra.se

FÖRNYELSEUPPHANDLING: Ersätter befintligt ramavtal för kalk. För råd kring kravställning, villkor och förslag på innehåll, vänligen kontakta ansvarig upphandlare.

 

Konsulter inom anläggningsinformation och dokumentation

Avtalsstart: Juni 2025
Status: Leverantörskvalificering
Ansvarig upphandlare: Jessica Lindqvist
Mail: jessica.lindqvist@sinfra.se

Förnyelseupphandling av konsulter inom anläggningsinformation och dokumentation.

Elmätare kat 1-5

Avtalsstart: Juli 2025
Status: Förstudie
Ansvarig upphandlare: Karl Nordén
Mail: karl.norden@sinfra.se

Förnyelse

Plockanalyser

Avtalsstart: Juli 2025
Status: Anbudslämning
Ansvarig upphandlare: Olivia Dag
Mail: olivia.dag@sinfra.se

NY UPPHANDLING. Upphandlingen kommer omfatta plockanalyser.

Omhändertagande av slam

Avtalsstart: September 2025
Status: Kommande
Ansvarig upphandlare: Nathalie Suares
Mail: nathalie.suares@sinfra.se

Kommande upphandling. Input önskas. Upphandlingen avser både vattenverks- och avloppsslam.

Kontakta gärna ansvarig upphandlare.

Avtalsstarten är preliminär.

Nyförläggning med schaktfria metoder

Avtalsstart: September 2025
Status: Kommande
Ansvarig upphandlare: Nathalie Suares
Mail: nathalie.suares@sinfra.se

FÖRNYELSEUPPHANDLING: Ersätter befintligt ramavtal för Nyförläggnings med schaktfria metoder. För råd kring kravställning, villkor och förslag på innehåll, vänligen kontakta ansvarig upphandlare.

Markbehållare/Underjords behållare

Avtalsstart: Oktober 2025
Status: Förstudie
Ansvarig upphandlare: Olivia Dag
Mail: olivia.dag@sinfra.se

NY UPPHANDLING. Upphandlingen kommer att omfatta markbehållare/underjords behållare.

Försäkringsförmedlartjänster

Avtalsstart: December 2025
Status: Kommande
Ansvarig upphandlare: Jessica Lindqvist
Mail: jessica.lindqvist@sinfra.se

En förnyelse av ramavtalet försäkringsförmedlartjänster.

Verktyg, förbrukningsartiklar, arbetskläder,skyddsutrustning, hydraulik, lyft och last

Avtalsstart: Januari 2026
Status: Kommande
Ansvarig upphandlare: Jessica Lindqvist
Mail: jessica.lindqvist@sinfra.se

En förnyelse av ramavtalet Verktyg, förbrukningsartiklar, arbetskläder och skyddsutrustning, hydraulik, lyft och last.

;

Upphandlingsprocessens steg

Förstudie
Omfattningen av det som ska handlas upp fastställs. Information om produkten/tjänsten samlas in från medlemmarna och genom en marknadsundersökning hittas potentiella leverantörer, utbud och prisbild.

Leverantörskvalificering
Annonsering sker via Mercell TendSign och TED (EU:s databas för offentliga upphandlingar). Potentiella anbudsgivare ges möjlighet till intresseanmälan och en kontroll av intressenter genomförs utifrån specifika krav.

Anbudslämning
Kvalificerade anbudsgivare får ta del av upphandlingsdokumenten med samtliga krav och villkor och ges möjlighet att lämna anbud.

Anbudsutvärdering
Upphandlarna genomför en utvärdering av inkomna anbud utifrån ställda krav och utvärderingskriterier.

Avtalsspärr
Tidsfrist på 10 dagar från att underrättelsen om tilldelningsbeslut har skickats ut. Under denna tid finns det möjlighet för anbudsgivarna att ansöka om överprövning.