Upphandlingskalender

Till grund för upphandlingskalendern är de medlemsmöten och -dialoger, som vi har löpande under året och där vi tar reda på medlemmarnas behov och önskemål. Vi genomför också en omvärldsanalys för att se vad som är på gång inom branschen och vad som kan bli aktuellt att handla upp framöver.

Som medlem hos Sinfra är du alltid välkommen att kontakta oss och diskutera dina tankar och idéer kring framtida upphandlingar.

Område:

Status:

DIS: SCADA, DCS och NIS med tillhörande komponenter, system och tjänster

Avtalsstart: September 2022
Status: DIS
Ansvarig upphandlare: Sophia Röjning
Mail: sophia.rojning@sinfra.se

Ett Dynamiskt inköpssystem (DIS) inom områdena SCADA, DCS, NIS, Systemintegratör, Kommunikation samt Hårdvara. Ett DIS innebär att leverantörer löpande kan kvalificera sig till systemet och specifika upphandlingar skickas sedan ut till de kvalificerade leverantörerna. DISet är öppet för ansökningar till och med 2032-08-31.
Ansökan skickas in via https://opic.com/id/afkptgwqtp

DIS: Solceller och Energilager

Avtalsstart: December 2022
Status: DIS
Ansvarig upphandlare: Sophia Röjning
Mail: sophia.rojning@sinfra.se

Ett Dynamiskt inköpssystem (DIS) inom områdena Solceller (totalentreprenad, konsulttjänster samt produkter) och energilager (totalentreprenad, konsulttjänster och balanstjänster). Inom DISet kan våra medlemmar göra separata upphandlingar för mindre/medelstora solcellsanläggningar upp till solcellsparker. Det är även möjligt att upphandla energilager och balanstjänster. DISet är öppet för ansökningar till och med 2032-11-30.
Ansökan skickas in via https://opic.com/id/afptqyfsac

Demontering och omhändertagande av eldistributionsutrustning

Avtalsstart: Maj 2024
Status: Avbruten
Ansvarig upphandlare: Sophia Röjning
Mail: sophia.rojning@sinfra.se

Detta verksamhetsår kommer vi att upphandla Demontering och omhändertagande av eldistributionsutrustning.

Vi mottar gärna all input som vi kan få.

Managementkonsulter

Avtalsstart: Juli 2024
Status: Avtalsteckning
Ansvarig upphandlare: Jessica Lindqvist
Mail: jessica.lindqvist@sinfra.se

En förnyelseupphandling av Managementkonsulter

Kommunikation och IoT sensorer

Avtalsstart: Augusti 2024
Status: Förstudie
Ansvarig upphandlare: Sophia Röjning
Mail: sophia.rojning@sinfra.se

Detta verksamhetsår kommer vi att upphandla Kommunikation och IoT sensorer.

Vi mottar gärna all input som vi kan få.

Vattenmätare

Avtalsstart: Oktober 2024
Status: Avtalsteckning
Ansvarig upphandlare: Nathalie Suares
Mail: nathalie.suares@sinfra.se

FÖRNYELSEUPPHANDLING: Upphandlingen kommer omfatta leveranser av vattenmätare

Nödvattenutrustning

Avtalsstart: Oktober 2024
Status: Anbudslämning
Ansvarig upphandlare: Nathalie Suares
Mail: nathalie.suares@sinfra.se

NY UPPHANDLING: Upphandlingen avser nödvattenutrustning såsom rostfria tankar med tillhörande utrustning, plasttankar inklusive tillhörande utrustning och övrig nödvatten- och reservvattenutrustning.
Startdatumet är preliminärt, inkom gärna med input.

 

Legoblock

Avtalsstart: November 2024
Status: Förstudie
Ansvarig upphandlare: Musa Bargabriel
Mail: musa.bargabriel@sinfra.se

NY UPPHANDLING. Upphandlingen kommer omfatta legoblock med tillbehör och övriga tjänster.

Materialprovning och besiktning

Avtalsstart: November 2024
Status: Anbudsutvärdering
Ansvarig upphandlare: Nabaz Dalshad
Mail: nabaz.dalshad@sinfra.se

Upphandlingen omfattar utförande av tjänster som exempelvis röntgen, ultraljudprovning, tjockleksmätning samt besiktning av tex trycksatta och bärande konstruktioner, stålkonstruktioner mm.

Lagerhallar

Avtalsstart: November 2024
Status: Förstudie
Ansvarig upphandlare: Musa Bargabriel
Mail: musa.bargabriel@sinfra.se

NY UPPHANDLING. Upphandlingen kommer omfatta lagerhallar med tillbehör och övriga tjänster.

VA-material

Avtalsstart: December 2024
Status: Anbudslämning
Ansvarig upphandlare: Nathalie Suares
Mail: nathalie.suares@sinfra.se

FÖRNYELSEUPPHANDLING: Upphandlingen kommer omfatta leveranser av VA-material under följande kategorier:

– Kategori 1: Tryckrör och tillbehör
– Kategori 2: Självfallsledningar och avlopp
– Kategori 3: Brunnar och betäckningar
– Kategori 4: Armaturer och ventiler
– Kategori 5: Vägtrummor och dränering
– Kategori 6: Tankar, avskiljare och enskilt avlopp
– Kategori 7: Översvämningsutrustning (Ny kategori)

Frekvensomriktare och motorer för lågspänning

Avtalsstart: December 2024
Status: Kommande
Ansvarig upphandlare: Sophia Röjning
Mail: sophia.rojning@sinfra.se

Förnyelse

Omhändertagande av slam

Avtalsstart: Januari 2025
Status: Kommande
Ansvarig upphandlare: Nathalie Suares
Mail: nathalie.suares@sinfra.se

Kommande upphandling. Input önskas.

Kontakta gärna ansvarig upphandlare.

System för övervakning, styrning och optimering av produktion, fjärrvärmenät- och centraler

Avtalsstart: Januari 2025
Status: Förstudie
Ansvarig upphandlare: Nabaz Dalshad
Mail: nabaz.dalshad@sinfra.se

Upphandlingen avser olika fristående system för övervakning, styrning och optimering av produktion, fjärrvärmenät och fjärrvärmecentraler i primära fjärrvärmesystem.

Trafikavstängningar

Avtalsstart: Mars 2025
Status: Kommande
Ansvarig upphandlare: Sophia Röjning
Mail: sophia.rojning@sinfra.se

Förnyelse

Laddstationer

Avtalsstart: Mars 2025
Status: Kommande
Ansvarig upphandlare: Sophia Röjning
Mail: sophia.rojning@sinfra.se

Tanken är att de två tidigare ramavtalsområdena inom laddstationer nu ska bli ett.

Pumpar

Avtalsstart: April 2025
Status: Kommande
Ansvarig upphandlare: Nathalie Suares
Mail: nathalie.suares@sinfra.se

FÖRNYELSEUPPHANDLING:

Ledningsvisning

Avtalsstart: Maj 2025
Status: Kommande
Ansvarig upphandlare: Sophia Röjning
Mail: sophia.rojning@sinfra.se

Förnyelse

Bemanningstjänster

Avtalsstart: Juni 2025
Status: Förstudie
Ansvarig upphandlare: Jessica Lindqvist
Mail: jessica.lindqvist@sinfra.se

Förnyelseupphandling av Bemanningstjänster.

Flödesmätare

Avtalsstart: Juni 2025
Status: Kommande
Ansvarig upphandlare: Nathalie Suares
Mail: nathalie.suares@sinfra.se

FÖRNYELSEUPPHANDLING:

Kalkprodukter

Avtalsstart: Juni 2025
Status: Kommande
Ansvarig upphandlare: Nathalie Suares
Mail: nathalie.suares@sinfra.se

FÖRNYELSEUPPHANDLING:

Konsulter inom anläggningsinformation och dokumentation

Avtalsstart: Juni 2025
Status: Kommande
Ansvarig upphandlare: Jessica Lindqvist
Mail: jessica.lindqvist@sinfra.se

Förnyelseupphandling av konsulter inom anläggningsinformation och dokumentation.

Elmätare kat 1-5

Avtalsstart: Juli 2025
Status: Kommande
Ansvarig upphandlare: Sophia Röjning
Mail: sophia.rojning@sinfra.se

Förnyelse

;

Upphandlingsprocessens steg

Förstudie
Omfattningen av det som ska handlas upp fastställs. Information om produkten/tjänsten samlas in från medlemmarna och genom en marknadsundersökning hittas potentiella leverantörer, utbud och prisbild.

Leverantörskvalificering
Annonsering sker via Mercell TendSign och TED (EU:s databas för offentliga upphandlingar). Potentiella anbudsgivare ges möjlighet till intresseanmälan och en kontroll av intressenter genomförs utifrån specifika krav.

Anbudslämning
Kvalificerade anbudsgivare får ta del av upphandlingsdokumenten med samtliga krav och villkor och ges möjlighet att lämna anbud.

Anbudsutvärdering
Upphandlarna genomför en utvärdering av inkomna anbud utifrån ställda krav och utvärderingskriterier.

Avtalsspärr
Tidsfrist på 10 dagar från att underrättelsen om tilldelningsbeslut har skickats ut. Under denna tid finns det möjlighet för anbudsgivarna att ansöka om överprövning.