Upphandlingskalender
Till grund för upphandlingskalendern är de medlemsmöten och -dialoger, som vi har löpande under året och där vi tar reda på medlemmarnas behov och önskemål. Vi genomför också en omvärldsanalys för att se vad som är på gång inom branschen och vad som kan bli aktuellt att handla upp framöver.
Som medlem hos Sinfra är du alltid välkommen att kontakta oss och diskutera dina tankar och idéer kring framtida upphandlingar.
Pågående och kommande upphandlingar
Trafikavstängningar; material och tjänster
Mail: magnus.pettersson@sinfra.se
Nytt avtalsområde för hyra och/eller inköp av avstängningsmateriel samt trafikanordningstjänster. Exempel på tjänster är framtagande av TA-plan, planering, ansökan, utförande, ställa ut utrusningen och sköta den under byggtiden samt av etablera när projektet är klart mm.
Fordon
Mail: ted.waldesten@sinfra.se
Upphandlingens objekt avser köp av nya fordon upp till 3,5 ton. Fordonen är uppdelade i två kategorier, personbilar och transportfordon. Det finns även möjlighet att köpa tillhörande extrautrustning och service av avropade fordon.
Ledningsvisning
Mail: magnus.pettersson@sinfra.se
Nytt avtalsområde för ledningsvisning / utsättning, inmätning samt handläggning av ärenden i det nationella systemet Ledningskollen.
Försäkringsförmedlartjänster
Mail: ted.waldesten@sinfra.se
Upphandlingen avser Försäkringsförmedlartjänster inom skadeförsäkringsområdet samt försäkrings- och konsulttjänster, riskanalyser, rådgivning och kartläggning inför lämpliga försäkringsupplägg.
Pumpar med tillhörande produkter & tjänster
Mail: musa.bargabriel@sinfra.se
Förnyelseupphandling av befintligt ramavtal ”Pumpar”. Upphandlingen avser olika typer av pumpar såsom cirkulationspumpar, tryckstegeringspumpar, doseringspumpar, dräneringspumpar, länspumpar, LTA-pumpar etc. Dessutom inkluderas tillhörande produkter såsom stativ, kopplingar, reservdelar m.m. och tjänster såsom service, LCC-beräkningar, montage osv.
Omhändertagande av aska från fastbränsleförbränning inkl. transporter
Mail: lars-eric.larsson@sinfra.se
Förnyelseupphandling som avser omhändertagande av framför allt flygaska från avfallsförbränning, inklusive transporter, d.v.s. aska klassat som farligt avfall. Tjänsten omfattar lossning, lastning, transport till behandlingsanläggning samt omhändertagande av flygaska.
Juristtjänster
Mail: ted.waldesten@sinfra.se
Beskrivning: Upphandlingen kommer omfatta juristtjänster, både under upphandling (som stöd) men även under avtalstid inom följande områden: vattentjänstlagen, entreprenadjuridik, upphandlingsjuridik, specialister inom diverse områden m.m.
Inkom gärna med input.
Kemiska produkter
Mail: musa.bargabriel@sinfra.se
Förnyelseupphandling av befintligt ramavtal ”Kemiska produkter”. Upphandling avser kemikalier såsom lut, ammoniak, saltsyra, fällningskemikalier, polymer m.m.
Småskalig Värmeproduktion
Mail: lars-eric.larsson@sinfra.se
Nytt avtalsområde avseende små pannor för fjärrvärme avsedda för fastbränsle, olja/bioolja och el. Pannorna nyttjas för topp- eller reservlast samt som tillfällig produktion vid nyuppförande av fjärrvärmesystem.
Laddstationer
Mail: magnus.pettersson@sinfra.se
Nytt avtalsområde gällande laddstationer för elbilar, olika typer och storlekar samt tjänster som tex service och underhåll mm.
Bemanningstjänster
Mail: ted.waldesten@sinfra.se
För närvarande tänker vi oss bemanningstjänster inom framför allt två olika områden:
Bemanningskonsulter: Administration, ekonomi, fastighet, HR, support,
Rekrytering: Hjälp med hela eller delar av rekryteringsprocessen.
Inkom gärna med input.
Kalk
Mail: musa.bargabriel@sinfra.se
Förnyelseupphandling av befintligt ramavtal ”Kalk”. Upphandling avser släckt kalk, bränd kalk m.m.
Småskalig elproduktion för värmeverk
Mail: lars-eric.larsson@sinfra.se
Nytt avtalsområde avseende system för elproduktion i hetvattenanläggningar. Systemet bygger på OCR-teknik och kompletterar hetvattenanläggningen så att el kan produceras utan kräva tillgång på ånga.
Nätstationer och transformatorer med tillhörande produkter och tjänster
Mail: magnus.pettersson@sinfra.se
Ett befintligt avtal gällande nätstationer och transformatorer med tillhörande produkter, system och tjänster som nu när det förnyas är tänkt att utökas med fler tillhörande tjänster.
Kundinsamlingssystem
Mail: ted.waldesten@sinfra.se
IT-system med fokus på kundhantering, CRM, så som anläggningsuppgifter för kunder samt stöd för fakturering.
Inkom gärna med input.
Upphandlingsprocessens steg
Förstudie
Omfattningen av det som ska handlas upp fastställs. Information om produkten/tjänsten samlas in från medlemmarna och genom en marknadsundersökning hittas potentiella leverantörer, utbud och prisbild.
Leverantörskvalificering
Annonsering sker via Visma TendSign och TED (EU:s databas för offentliga upphandlingar). Potentiella anbudsgivare ges möjlighet till intresseanmälan och en kontroll av intressenter genomförs utifrån specifika krav.
Anbudslämning
Kvalificerade anbudsgivare får ta del av upphandlingsdokumenten med samtliga krav och villkor och ges möjlighet att lämna anbud.
Anbudsutvärdering
Upphandlarna genomför en utvärdering av inkomna anbud utifrån ställda krav och utvärderingskriterier.
Avtalsspärr
Tidsfrist på 10 dagar från att underrättelsen om tilldelningsbeslut har skickats ut. Under denna tid finns det möjlighet för anbudsgivarna att ansöka om överprövning.