Hållbarhet
För Sinfra är hållbarhet grunden i allt vi gör. Syftet med vår verksamhet är att förse våra medlemmar med produkter och tjänster via ramavtal med ramavtalsleverantörer som är upphandlade utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Vår strävan är att alltid tillhandahålla de bästa, mest hållbara produkterna och tjänsterna, både ur tekniskt, miljömässigt, ekonomiskt samt ur ett CSR-perspektiv.
Grunden i allt vi gör
Hållbarhetsperspektivet är i fokus redan i våra utredningar inför upphandlingarna när vi specificerar vad som ska upphandlas och hur behovet ser ut hos våra medlemmar. I ramavtalet ställs sedan grundläggande hållbarhetskrav som bland annat att ramavtalsleverantören ska arbeta enligt ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001, ISO 45001 samt Sinfras uppförandekod. Ramavtalsleverantörernas hållbarhetsarbete är alltid en del som väger tungt i utvärderingen, där vi utvärderar hållbarhet baserat på kriterier som t.ex. fossilfria transporter eller återvinningsgrad beroende på vad som är relevant i aktuellt ramavtalsområde.
ISO-certifiering
Sinfra är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Vårt interna ledningssystem är integrerat och omfattar förutom vår miljöcertifiering även annan styrning av organisationen i linje med Sinfras roll och uppdrag.
Uppförandekod för leverantörer
I samband med signering av ramavtalet signeras även Sinfras uppförandekod av alla ramavtalsleverantörer. Vår uppförandekod bygger bland annat på FN:s Global Compacts tio principer gällande mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och affärsetik och OECD:s riktlinjer för ansvarsfullt företagande.
De ramavtal som nu tecknas gäller den version av Sinfras uppförandekod som finns publicerad på denna sida. För uppförandekod för tidigare tecknade ramavtal, vänligen kontakta oss.
Uppföljning
Sinfra följer upp sina ramavtalsleverantörer på flera sätt. Två viktiga delar i uppföljningsarbetet är Hållbarhetsutvärderingen och Leverantörsrevisioner.
Uppföljningen är ett viktigt instrument för Sinfra för att säkerställa att våra ramavtalsleverantörer lever upp till de krav och åtaganden som finns i ramavtalen och uppförandekoden. Genom att Sinfra gör uppföljningsarbetet kan medlemmarna vara trygga med att de anlitar leverantörer som tar ansvar socialt, etiskt och miljömässigt.
Hållbarhetsutvärdering
Sinfra skickar varje år ut en hållbarhetsutvärdering till alla ramavalsleverantörer där de får svara på frågor om sitt hållbarhetsarbete för att följa upp sin efterlevnad av Sinfras uppförandekod. Ramavtalsleverantörernas svar på enkätfrågorna räknas om till poäng där medelvärdet blir ett ”hållbarhetsindex”. Varje ramavtalsleverantör får ett enskilt hållbarhetsindex, vilket finns tillgängligt för medlemmarna i Medlemsportalen samt för nedladdning här intill. Detta ger medlemmen möjlighet till att utvärdera ramavtalsleverantörerna baserat på hållbarhet. Vi räknar även ut ett sammanlagt hållbarhetsindex för alla ramavtalsleverantörer vilket gör det möjligt för den enskilde leverantören att jämföra sig mot övriga, samt för oss att se trenden kring ramavtalsleverantörernas utveckling.
Leverantörsrevisioner
Sinfra genomför varje år ett urval leverantörsrevisioner för att ytterligare följa upp ramavtalsleverantörernas hållbarhetsarbete. Under revisionerna fördjupar vi oss i några fokusområden och följer därmed upp ramavtalsleverantörernas åtaganden enligt ramavtalet, Sinfras uppförandekod samt svaren i senaste hållbarhetsutvärderingen. Har vi fått information från medlemmarna om något fokusområde som de önskar att vi ska fokusera på för aktuell ramavtalsleverantör får detta självklart högst prioritet. Förutom att säkerställa att ramavtalsleverantörerna uppfyller kraven vill vi med revisionerna skapa en konstruktiv dialog med ramavtalsleverantörerna för att hitta förbättringsområden och på så sätt kunna bidra till utvecklingen inom hållbarhetsområdet.