Sinfra ramavtal – tryggt, hållbart och effektivt
Sinfra ramavtal gör det enkelt för medlemmar att göra hållbara, kvalitetssäkrade och kostnadseffektiva inköp.
Ramavtal
Genom upphandlingar enligt LOU eller LUF tecknar Sinfra kontinuerligt ramavtal med leverantörer inom olika områden. Dessa ramavtal är sedan tillgängliga för samtliga medlemmar att avropa från oavsett verksamhet eller tidpunkt för inträde i Sinfra. Vid avrop på avtalen betalar leverantören en viss procentandel, kickback, till Sinfra. Vi arbetar för att denna procentsats ska vara så låg som möjligt och i det närmaste försumbar.
Vårt upphandlingsteam är organiserat i kategorier – Värme & Kyla, El & Fiber, Vatten & Avlopp, Tjänster & Konsulter, Avfall & Återvinning samt Hamn. Inför varje verksamhetsår sätter de upp en plan över vilka upphandlingar som ska genomföras för att bäst tillgodose medlemmarnas behov. Till sin hjälp har de kategoriteam där representanter för medlemsbolagen ingår.
Samtliga ramavtal har ett tydligt hållbarhetsperspektiv och vi följer kontinuerligt upp att våra leverantörer lever upp till våra medlemmars krav på ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
Dynamiskt inköpssystem (DIS)
Vissa av våra ramavtal är så kallade Dynamiska Inköpssystem (DIS). Ett DIS skiljer sig från ett traditionellt ramavtal på flera sätt. Leverantörer kan ansluta sig till systemet när som helst och kan även lämna systemet när som helst. Sinfras medlemmar gör upphandlingar i DISet enligt en särskild rutin.
I Medlemsportalen framgår det tydligt vilka ramavtalsområden som ska upphandlas med hjälp av DIS och där finns även mallar för att underlätta processen.
Det fösta steget är att en leverantör ansöker om att bli kvalificerad i det dynamiska inköpssystemet. Efter inskickad ansökan hanterar Sinfra den inom tio dagar. Vid godkänd ansökan läggs leverantören upp i listan över godkända leverantörer i aktuellt DIS.
När en medlem vill göra avrop från DISet är första steget att kontakta Sinfra för att lägga upp tidplan. Medlemmen tar fram underlag som Sinfra distribuerar till samtliga godkända leverantörer. De leverantörer som vill lämnar anbud i upphandlingen. Sinfra och Medlem utvärderar inkomna anbud och tilldelar i enlighet med underlagen.
Aktuella Dynamiska Inköpssystem, där leverantörer kan ansöka om kvalificering, finns listade i Upphandlingskalendern.
Processen för ett DIS
-
1. Leverantörerna ansöker till DIS
Sinfra kvalificerar anbudsgivare som sedan kan besvara medlemmarnas specifika upphandlingar.
-
2. Medlemmen gör en förstudie
Förstudien blir ett underlag till beslutsprocessen.
- Kontakta Sinfra med en uppskattad tidplan för upphandlingen.
- Läs igenom och signera fullmakt.
- Dokument som kan underlätta förstudien finns i Medlemsportalen. -
3. Medlemmen tar fram underlag
Följande dokument skickas till Sinfra:
- Upphandlingsunderlag
- Utvärderingsmall
- KontraktsmallI Medlemsportalen finns mallar som kan användas. Dessa är framtagna för att Sinfra ska kunna bistå med hjälp vid utvärdering, men om stora justeringar sker eller om mallarna inte används har Sinfra inte möjlighet att genomföra utvärderingen.
-
4. Sinfra publicerar upphandlingsunderlag
På uppdrag av medlem, publicerar Sinfra upphandlingsunderlag till kvalificerade leverantörer. Därefter har leverantörerna i DISet möjlighet att lämna anbud.
-
5. Sinfra öppnar och utvärderar inkomna anbud
Utvärderingen kan ske på två sätt:
1. Om Sinfras mallar, utan större förändringar, har använts, tar Sinfra fram ett förslag till beslut och skickar till medlemmen.
2. Om stora ändringar har gjorts i mallarna eller om egna dokument har använts, gör medlemmen en egen utvärdering och tar beslut. Medlemmen meddelar Sinfra sitt beslut, som i sin tur, på uppdrag av medlem, skickar tilldelningsbeslut till anbudsgivare.
-
6. Eventuell avtalsspärr inväntas
Invänta att eventuell avtalsspärr löper ut. Därefter tecknar medlemmen kontrakt med leverantören och leverans sker.
Hållbara upphandlingar
För Sinfra är hållbarhet grunden i allt vi gör. Syftet med vår verksamhet är att förse våra medlemmar med produkter och tjänster via ramavtal med ramavtalsleverantörer som är upphandlade utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Vår strävan är att alltid tillhandahålla de bästa, mest hållbara produkterna och tjänsterna, både ur tekniskt, miljömässigt, ekonomiskt samt ur ett CSR-perspektiv.
Sinfra är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Vårt interna ledningssystem är integrerat och omfattar förutom vår miljöcertifiering även annan styrning av organisationen i linje med Sinfras roll och uppdrag.
Boka möte med Sinfras upphandlare
Vill du få en introduktion till Sinfra och en genomgång av hur det går till att avropa på våra ramavtal? Då är du välkommen att boka ett introduktionsmöte med någon av våra upphandlare.
Det spelar ingen roll om ni är helt nya medlemmar eller om ni har varit medlemmar en längre tid, vi anpassar innehållet efter dig och din organisation så att ni efteråt ska känna er trygga i hur ni avropar på bästa sätt från våra ramavtal.