Personuppgifter

Sinfra värnar om din personliga integritet och det är viktigt för oss att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter.

Vem ansvarar för dina personuppgifter

Sinfra, Svensk Inköpscentral för Infrastruktur Ekonomisk Förening är personuppgiftsansvarig för behandlar av personuppgifter och hur efterlevnaden av Dataskyddsförordningen säkerställs. Med begreppet behandling avses alla åtgärder som vidtas beträffande personuppgifter såsom insamling, registrering, lagring, spridning samt samkörning av personuppgifter.

För er som är medlemmar i Sinfra

I samband med medlemskap har du som medlem rätt till att skapa ett medlemskonto i medlemsportalen. Detta görs genom att varje medarbetare i medlemsbolaget skapar sitt eget användarkonto genom att registrera sig. De uppgifter vi behandlar för registrerade i medlemsbolagen är namn och befattning/roll/avdelning, e-post samt telefonnummer.

Vi använder dessa kontaktuppgifter med ändamålen att sköta nödvändig administration kring medlemmars avrop på våra ramavtal samt för att hålla kontakten med och ge service till våra medlemmar. E-post adressen kan användas för riktade utskick, men möjlighet finns att välja att inte ta emot någon information alls från Sinfra via e-post.

Medlemmars personuppgifter överlämnas inte till tredje part.

För er som är ramavtalsleverantörer till Sinfra

I samband vid inlämning av anbud sker en insamling av personuppgifter över kontaktpersoner för er som ramavtalsleverantör. De uppgifter vi behandlar för kontaktpersonerna är namn och befattning/roll/avdelning,
e-post samt telefonnummer.

Dessa kontaktuppgifter finns på Sinfras medlemsportal och leverantörsportal. Vi behandlar dessa personuppgifter med ändamålet att de pågående ramavtalen ska kunna utnyttjas av våra medlemmar, följas upp samt utvärderas. 
E-post adressen kan användas för riktade utskick, men möjlighet finns att välja att inte ta emot någon information alls från Sinfra via e-post.

Var behandlar vi dina personuppgifter?

Vi behandlar i första hand dina personuppgifter inom EU/EES. Vi kan komma att behandla vissa personuppgifter utanför EU/EES av en tredje part, till exempel en teknikleverantör eller underleverantör som vi har ingått avtal med.
Vi kommer alltid att vidta alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att din information ska hanteras i samma nivå som det skydd som erbjuds inom EU/EES. 

Vem får ta del av dina personuppgifter?

För att vi ska kunna tillhandahålla ramavtal och tjänster till våra medlemmar är det nödvändigt att anlita tjänster från externa parter. Vi kan komma att dela dina personuppgifter med exempelvis vårt CRM-system och vår IT-support. När vi delar dina personuppgifter med externa parter är de att betraktas som personuppgiftsbiträden. Sinfra har personuppgiftsbiträdesavtal med de tjänster där vi behandlar personuppgifter, detta för att säkerställa att de externa parterna upprätthåller rätt standarder för att garantera skydd för personuppgifterna.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Vi sparar dina personuppgifter så länge som det är nödvändigt för att uppfylla syftet för vilket informationen samlades in, eller så länge det krävs för att följa lagstadgade lagringstider och fullgöra våra rättsliga förpliktelser.

Nyhetsbrev och Marknadsutskick

SinfraNytt är ett nyhetsbrev med information om aktuella händelser på Sinfra och i omvärlden. SinfraNytt skickas till de personer som lämnat sitt samtycke till utskicket genom att fylla i sitt namn och e-postadress. Detta samtycke kan när som helst tas tillbaka genom att sluta prenumerera på nyhetsbrevet.

Vi tillhandahåller även erbjudanden och marknadskommunikation för våra medlemmar och ramavtalsleverantörer relaterade till aktuella händelser som sker på Sinfra. Detta kan exempelvis vara inbjudan till Sinfra-Dagarna, undersökningar inför nya upphandlar eller återkoppling för bättringar. Det finns på samma sätt här möjlighet att justera eller välja att inte ta emot någon information alls från Sinfra via e-post.

Rättigheter gällande dina personuppgifter

Som registrerad har du ett antal rättigheter i förhållande till vår behandling av dina personuppgifter. Förutom rätt att återkalla sitt samtycke har man som registrerad:

  • Rätt till tillgång till sina personuppgifter

  • Rätt till rättelse av felaktiga eller ofullständiga personuppgifter

  • Rätt till radering av sina personuppgifter

  • Rätt till begränsning av behandling som rör personuppgifterna

  • Rätt att invända mot behandling av personuppgifterna

  • Rätt till dataportabilitet genom att få ta del av sina personuppgifter och få dem överförda till annan personuppgiftsansvarig

  • Rätt till information om automatiserade beslutsfattande och profilering

Få mer information, lämna klagomål, ändra eller ta bort personuppgifter

Har du några frågor eller vill lämna klagomål angående Sinfras hantering av personuppgifter?
Vill du utnyttja någon av dina rättigheter ovan som att ändra, radera eller få ett utdrag av dina personuppgifter hos Sinfra? Kontakta Sinfras GDPR-kordinator: rebecca.svensson@sinfra.se

Om du fortsatt anser vi inte behandlat dina personuppgifter i enlighet med våra skyldigheter har du rätt att skicka ett klagomål till den nationella tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)