Frågor och svar
Här hittar du svar på vanliga frågor om Sinfra, våra ramavtal, inköpsresurser och hur vi arbetar – för medlemmar, leverantörer och nyfikna.
Här hittar du svaren
Här har vi samlat den mest efterfrågade informationen för både medlemmar och leverantörer – allt på ett och samma ställe. Här kan du läsa om våra ramavtal och hur du går tillväga för att avropa. Vi förklarar även hur det går till att bli medlem och leverantör.
Om du inte hittar svaret på din fråga är du alltid välkommen att kontakta oss. Du kan välja att skicka ett meddelande till oss eller kontakta en av våra medarbetare direkt. Alla uppgifter hittar du på vår sida för Kontakt.
Vanliga frågor och svar
-
Sinfra är en nationell inköpscentral som tillhandahåller både hållbara upphandlade ramavtal och inköpsresurser till sina medlemsbolag. Sinfras uppdrag är att teckna ramavtal inom fler olika områden som är tillgängliga för samtliga medlemsbolag. Utöver att teckna centrala ramavtal tillhandahåller Sinfra också inköpsresurser som kan stötta medlemsbolagen i operativa, taktiska och strategiska inköp. Det kan avse både avrop på Sinfras ramavtal och egna upphandlingar.
-
Sinfra har tagit fram en avropsvägledning som är en steg-för-steg guide till avrop. Avropsvägledningen hittar du här: Avropsvägledning.
I medlemsportalen anges om det är möjligt att göra avrop både som villkorsjämförelse och förnyad konkurrensutsättning eller om bara ena alternativet är möjligt.
-
Sinfra strävar efter att alltid inkludera hållbarhet i våra upphandlingar. I begreppet hållbarhet omfattas såväl legal, teknisk och ekonomisk hållbarhet som miljö- och CSR-frågor.
Sinfra arbetar med hållbarhet i flera steg:
genom att ställa krav och kriterier i våra upphandlingar
uppföljning genom en årlig hållbarhetsenkät
leverantörsrevisioner där vi följer upp de krav och kriterier som ställts i upphandlingen, svaren i hållbarhetsenkäten samt efterlevnad av Sinfras uppförandekod för leverantörer.
I Medlemsportalen kan du som medlem hitta vilka krav och kriterier som ställts i upphandlingen för det aktuella ramavtalet. Där finns också leverantörens svar i den senaste hållbarhetsenkäten och rapport från leverantörsrevisionen ifall Sinfra gjort en sådan.
-
Absolut. Ibland är det en fördel att ha direktkontakt med leverantörerna inför avropet eftersom det är ni som bäst känner till era förutsättningar. Samtliga avrop måste däremot ske i enlighet med ramavtalet och hänvisning till Sinfras ramavtal ska alltid göras när avrop sker. Sinfra hjälper gärna till att besvara frågor kring ramavtalen inför avrop.
-
Samtliga medlemsbolag kan avropa från Sinfras ramavtal. I formell mening är det medlemmarna som äger ramavtalen genom sitt delägarskap i föreningen.
Till medlem antages verksamheter eller förvaltningar som uppfyller en eller flera av följande kriterier samt att den part som avses är beställare av teknisk utrustning eller tjänster avsedda för egna anläggningar:
– huvudsaklig uppgift att producera och/eller distribuera energi och/eller vatten till kunder
– huvudsaklig uppgift att tillgodose infrastruktur för stadsnät
– huvudsaklig uppgift att bedriva hamnverksamhet
– huvudsaklig uppgift att bedriva verksamhet inom avfall och återvinning -
Fördelarna med att använda Sinfras ramavtal är flera. De ramavtal som finns publicerade i Medlemsportalen är alltid upphandlade över tröskelvärdena och följer reglerna för upphandlingslagstiftningen. Det innebär att du som medlem kan nyttja ramavtalen direkt. En annan fördel är att Sinfra ansvarar för uppföljningen av ramavtalen ekonomiskt (att inte takvärdet i ramavtalet överskrids) och att leverantörerna i ramavtalet följer de krav som ställts. Sinfra genomför både en hållbarhetsenkät för uppföljning av efterlevnad hos alla leverantörer samt leverantörsrevisioner hos utvalda leverantörer.
-
I ramavtalet för det specifika ramavtalsområdet anges om förhandling är tillåten. I de allra flesta ramavtal är det tillåtet att förhandla med leverantörerna vid en förnyad konkurrensutsättning. Det är inte tillåtet att förhandla med leverantörer vid en villkorsjämförelse, en förhandling måste alltid föregås av en förnyad konkurrensutsättning.
-
Medlemsportalen är den mest centrala plats för medlemsbolagen att ha tillgång till. I medlemsportalen finns alla Sinfras ramavtal tillgängliga, inklusive avropsvägledning och kontaktuppgifter till leverantörerna. I medlemsportalen finns också all statistik över den egna organisationens avrop.
För att skapa ett konto till medlemsportalen klickar du dig in på "Logga in" högst uppe i menyfältet och väljer "Logga in/Skapa konto" och fyller i efterfrågade uppgifter. Ett medlemsbolag kan ha obegränsat antal konton till medlemsportalen.
-
SinfraNytt skickas ut varje månad och tar upp nyheter, hållbara upphandlingar och händelser i organisationen.
Registrera dig för att prenumerera på SinfraNytt.
-
När medlemmen avropar tar vi ut en så kallad kickback från leverantören. Det är en procentsats på det avropade beloppet och ska bekosta våra löpande kostnader såsom löner, lokaler osv. Sinfra är en ekonomisk förening och ska inte gå med vinst så vi strävar hela tiden efter att kickbacken ska vara så låg som möjligt.
-
Alla ramavtalsleverantörer är tilldelade genom offentlig upphandling. För att ha möjlighet att bli tilldelad ett ramavtal måste du som leverantör lämna anbud i upphandlingen för respektive ramavtalsområde. Genom att delta i upphandlingen finns det möjlighet att bli tilldelad ett ramavtal. Det finns ingen möjlighet att bli leverantör i ett redan upphandlat ramavtal, de leverantörer som är tilldelade är fasta under hela ramavtalsperioden. I vår upphandlingskalender finns alla pågående upphandlingar listade. Alla Sinfras upphandlingar genomförs över tröskelvärdena och publiceras i de offentliga annonsdatabaserna, där hittas upphandlingen och det finns möjlighet att lämna anbud genom att följa länken i annonsen.
Läs mer om vad det innebär att vara ramavtalsleverantör hos Sinfra här: Leverantör.
-
Till medlem antages verksamheter eller förvaltningar som uppfyller en eller flera av följande kriterier samt att den part som avses är beställare av teknisk utrustning eller tjänster avsedda för egna anläggningar:
– huvudsaklig uppgift att producera och/eller distribuera energi och/eller vatten till kunder
– huvudsaklig uppgift att tillgodose infrastruktur för stadsnät
– huvudsaklig uppgift att bedriva hamnverksamhet
– huvudsaklig uppgift att bedriva verksamhet inom avfall och återvinningFör att bli medlem skickas en ansökan in via Ansökningsformuläret.
Är du leverantör och vill ha möjlighet att teckna ramavtal med Sinfra som medlemmarna kan avropa från? Då kan du inte ansöka om medlemskap, läs mer om vad det innebär att vara ramavtalsleverantör och hur det går till att bli leverantör på den här sidan.
-
Inom tjänsteområdet Ramavtal upphandlas generella ramavtal som alla Sinfras medlemmar kan avropa från. Sinfras Inköpsresurser kan anlitas för att genomföra en specifik upphandling just för er. Sinfras Inköpsresurser kan också anlitas för att göra avrop från redan upphandlade ramavtal.
Vill du ha hjälp av Sinfras Inköpsresurser kan du logga in i Medlemsportalen för att skicka in en Behovsbeskrivning.
-
Medlemskapet kostar ingenting. Sinfra är en ekonomisk förening och en insats betalas en insats vid inträde i föreningen. Insatsens storlek baseras på levererad mängd energi, el eller vatten under föregående år. För bolag inom hamn, återvinning och fiber är insatsen ett fast belopp beroende på verksamhet. Vid utträde ur Sinfra betalas insatsen tillbaka.
-
Det kostar ingenting att delta i våra upphandlingar för att ha möjlighet att bli tilldelad ett ramavtal. Det är först efter att ett ramavtal tecknats och en medlem gjort ett avrop som leverantören betalar kickback till Sinfra. Det är en procentsats på det avropade beloppet och ska bekosta våra löpande kostnader såsom löner, lokaler osv. Sinfra är en ekonomisk förening och ska inte gå med vinst så vi strävar hela tiden efter att kickbacken ska vara så låg som möjligt.