Fakturering vid avrop
Som leverantör är det viktigt att följa vissa rutiner vid fakturering till medlemmarna.
Så fungerar faktureringen vid avrop
Leverantören skickar en faktura direkt till avropande medlemsbolag. Efter månadsskiftet rapporterar leverantören alla fakturerade avrop för föregående månad i Sinfras leverantörsportal.
Obligatorisk information på fakturan
Utöver lagstadgade krav på fakturainnehåll samt eventuella särskilda krav från medlemsbolag ska fakturan alltid innehålla följande uppgifter:
”Sinfra ramavtal – XXX” (ramavtalsnummer)
Av beställaren krävd referens/referenskod
Leveransadress för avlämning av varor / utförande av tjänst
Benämning och antal avlämnade varor samt pris per vara enligt gällande ramavtal
Kopia av eller referens till samtliga beställningar som fakturan omfattar
Eventuella bilagor som tillhör fakturan
I faktura ska avdrag göras för eventuella viten och andra ersättningar från leverantören avseende den månad som fakturan avser.
Kreditfaktura ska innehålla uppgift om debetfakturanummer.
Rapportering till Sinfra
All rapportering sker i Leverantörsportalen:
Statistik-/nollrapportering
Leverantören ska lämna statistik till Sinfra över samtliga fakturerade avrop enligt ramavtalet som slutits. Om inga avrop genomförts under föregående månad behöver en nollrapport lämnas in. Om rapporteringsdagen är en arbetsfri dag ska statistikrapporteringen lämnas förgående arbetsdag.
Kickbackrapportering
Sinfra har rätt till kickback från leverantören enligt ramavtalet. Leverantören ska därför senast den 15:e varje kalendermånad redovisa till Sinfra all sin fakturering under föregående månad. Om den 15:e är en arbetsfri dag ska kickbackrapportering ske föregående arbetsdag.