Inköpsresurser - ett komplement till medlemmens verksamhet
Sinfras Inköpsresurser ger stöd genom hela inköpsprocessen – från behovsanalys till uppföljning – för effektiva, hållbara och regelrätta inköp.
Sinfras kompetens och erfarenhet skapar ökat medlemsvärde
Med Sinfras inköpsresurser kan medlemsbolagen få stöd i olika inköpsrelaterade frågor inom både operativt, taktiskt och strategiskt inköp. Vi utför löpande uppdrag, exempelvis vid en topp där den ordinarie verksamheten inte hinner med eller vid en lucka mellan rekryteringar.
Vi tar oss även an specifika projekt som en offentlig upphandling, förnyad konkurrensutsättning eller avtalsuppföljning. Detta inkluderar både avrop via Sinfras avtal men också nya upphandlingar eller inköp. Sinfra har inget egenvärde utan finns endast till för medlemmarnas skull. I och med detta erbjuder vi denna tjänst till självkostnadspris.
Teckal-undantaget
Sinfra ägs till 100% av sina medlemmar och räknas därmed till deras interna verksamhet. Detta medför att Sinfra och medlemsbolagen vid intern upphandling omfattas av Teckal-undantaget även benämnt som inhouse-undantaget. Hur detta undantag regleras finns angivet i 3 kap. 11–16 §§ LUF, Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna. Medlemmarna har därför möjlighet att anlita Sinfras inköpsresurser utan föregående annonsering eller annan konkurrensutsättning.
Inköpsresurser i tre nivåer
Sinfras inköpsresurser är uppdelade i tre olika områden – Operativt inköp, Taktiskt inköp samt Strategiskt inköp. Under respektive område anges exempel på uppdrag som ingår i de olika områdena.
I Medlemsportalen finns prisuppgifter samt möjlighet att fylla i en intresseanmälan för att anlita Sinfras inköpsresurser.
Operativt inköp
Avtalsadministration
Orderläggning
Kontrollera avrop på Sinfras avtal
Taktiskt inköp
Direktupphandling
Förnyad konkurrensutsättning
Avtalsuppföljning
Strategiskt inköp
Inköpsstrategier
Förhandlingar
Offentlig upphandling