Under hösten gör Sinfra en pilot kring hållbarhetskraven i leverantörskvalificeringen.
– Vi strävar efter att sluta avtal med leverantörer som har en bra nivå i sitt hållbarhetsarbete och att vi på Sinfra bidrar till att utveckla hållbarhetsarbetet så att leverantörerna hela tiden förbättrar sig. Det är viktigt för våra medlemmar och att vi gör något bra utav vår potential på Sinfra som upphandlare” säger Susanne Eriksson, hållbarhetsansvarig på Sinfra.
Vad innebär detta i praktiken? Sinfra gör en första pilot under hösten och planerar att sedan fortsätta med den nya hållbarhetskraven i alla kommande upphandlingar. Vi har trimmat befintliga hållbarhetskrav och utökar också med nya krav kring Informationssäkerhet.
– Hållbarhetskraven får tydligare formuleringar så att det blir tydligare vad vi vill att ramavtalsleverantörer ska ha på plats när det gäller systematiskt arbete med miljö, kvalitet, arbetsmiljö, informationssäkerhet och socialt ansvar. Vi välkomnar ramavtalsleverantörer som är ISO-certifierade samtidigt som vi inte kan begära att man är certifierad, och ramavtalsleverantörer som har en bra nivå på sitt arbete fast de inte är certifierade är också välkomna, avslutar Susanne.